Kuidas on edenenud tubakaseaduse parandamine?
Kui 2022. aasta 19. juulil kaheksa saadikuga tubakaseaduse muutmise seaduse algatasime, siis tundus kõik veel helge olevat. Koalitsioonileppesse seda ei raiutud, aga tundus, et osapooled on valmis musta turu vastase võitlusega edasi minema. Vabariigi valitsus ei põrmustanud eelnõud, vaid jättis oma seisukoha andmata. Oodata oli vaja ainult sügisese istungjärgu kokku kutsumist ja sotsiaalkomisjoni esimees oli samuti positiivne.Miks eelnõu arutelu toppama on jäänud?
Noorte seas said populaarseks ühekordsed, maitsetega e-sigaretid. Sellega kaasnenud meediakära peale asusid Sotsiaalministeerium (SoM) ja Tervise Arengu Instituut (TAI) ründama tubakaseaduse eelnõud ja saadikuid, et justkui seaduseelnõu menetlemine on põhjuseks, miks koolinoorte seas on populaarsed ühekordsed maitsetega e-sigaretid.Meie rääkisime passiivse suitsetamise vähendamisest, Eesti kõrgest positsioonist Euroopa tubakasurmade esikolmikus ja totaalsest mustast turust. Tervise Arengu Instituut ja Sotsiaalministeerium panid aga võrdusmärgi koolinoorte seas leviva probleemi ja maitsete lubamise eelnõu vahele. Sotsiaalkomisjon sai väga hästi aru, mis eelnõuga on tegemist, ja tõdesid, et välja toodud muudatustega võib edasi minna, aga ei esitanud konkreetseid ettepanekuid, milliste muudatustega. Toimus kaasamine ja otsustati saata eelnõu suurde saali. Esimene lugemine lõpetati 27. oktoobril ja siit edasi oli 10 päeva muudatusettepaneku tegemiseks ja … siis hakkas pihta venitamine. Et miks koalitsioonis ei otsustata, kuidas fraktsioonid käituvad. Koalitsioonil aga oli kaelas kordades elulisemaid ja kiireloomulisemaid eelnõusid. Nii meie eelnõu asetati järjekorra lõppu. Suuresti aga seetõttu, et SoM ja TAI saaksid omapoolse käigu teha, mida sotsid saaksid esitada kui nende seisukohta. Küll nad alustasid võitlust nikotiini vastu, küll soovisid veel rangemat keelustamist, järelevalvet kõigile teistele asutustele lükata ja siis paljut muudki.
Kas e-sigarettide salaturg ei olegi enam probleemiks?
Salaturg kui selline ei ole enam probleemiks. Kui enne oli lootust, et Reformierakonda kõnetab totaalne must turg ja rahade väljavool, siis uudses olukorras, mida nimetati suisa epideemiaks, oli igasugune tingimuste leevendamine tabuks muutunud. SoMi ja TAI jaoks ei ole salaturg kunagi probleemiks olnud, nemad toetavad uut “kuiva seadust”.Miks e-sigarettide salaturg tekkis?
Kuiv seadus kui selline on poliitikute tahtmatu või teadlik otsus, mis loob kõik eeldused varimajanduse tekkimiseks. Musta turu kolm tahku on hind, toodete valik ja kättesaadavus.Hind. Kui naaberriikides on toode märgatavalt taskukohasem, siis eelistatakse odavamat. Sarnane juhtum Läti alkoralliga. See, et pea kaheks aastaks saime e-vedelike aktsiisi nulli peale, peeti tänase koalitsiooni kahe liikme poolt suureks veaks, sest reformierakondlased ja sotsid olid siis opositsioonis. Aktsiisi peatamine tõi täiskasvanud salaturult tagasi e-sigareti kauplustesse.
Valik. Tänu maitsete keelule on Eestis lubatud vaid tubaka ja mentooli maitsega e-vedelike müük. Hinnanguliselt on erinevaid maitseid oma 70 000 või enamgi veel (sealhulgas sajad versioonid tubaka ja mentooli maitsest). Läti alkoralli näidet aluseks võttes on naabrite juures täielik jookide valik, aga Eestis on lubatud ainult viina- ja õllemaitsega joogid.
Kättesaadavus. E-sigarettide ja e-vedelike kaugmüügi keeld kui Eesti riigisisene otsus. Riigisisene kaugmüügi keeld ei võimalda Eesti e-sigareti poodidel e-kaubandusega tegeleda. Toodet on võimalik osta füüsiliselt kauplust külastades. Samas teistest riikidest tellitud tooted saabuvad mugavalt ja turvaliselt lähimasse pakiautomaati.
Kuidas saaks peatada salaturgu?
- Toome osa maitseid valikusse tagasi, et e-sigareti müük legaalsesse kaubandusse tagasi tuua. Tulemusena närbub salaturg.
- Kehtestame turvalise kaugmüügi, kus ostja tuvastatakse nii kauba ostmisel kui ka kättesaamisel.
- Hoiame aktsiisidega toodete hinna sarnasel tasemel lähiriikidega.
Tubakaseaduse muudatusettepanekud ei puudutanud ainult e-sigarettide, vaid ka nikotiinipadjakesi. Esitasite kolleegidega ettepaneku, et nikotiinipadjakesed ei peaks sisaldama vitamiine ega muid tervist ja jõudu andvaid lisandeid. Tegelikult tegite sellise ettepaneku juba ka 2021. aastal, aga ka siis ei leidnud see riigikogu poolehoidu. Kas riigikogu enamus pooldabki siis näiteks D-vitamiiniga nikotiinipadjakeste müüki?
Tubakavabade nikotiinipadjakestele puudub täna Eestis kehtiv regulatsioon. Suitsuvaba Eesti toetusrühma liikmed soovisid juba 2021. aastal seadust muuta. Tol korral Riigikogu enamus arvas, et tegemist on probleemiga, aga küll ministeerium sellega tegeleb ja otsustas tubakaseaduse muudatusettepanekud esimesel lugemisel prügikasti visata - ei ole eelnõud, ei ole probleemi.Samade muudatustega eelnõu on praegu menetluses, aga sotsiaalkomisjon ei vaevu isegi muudatusettepanekuid arutama, sest Tupsu-Peebul on “plaan”, mis päästab meid kõiki ära kurjast. Nii ongi kujunenud olukord, kus Suitsuvaba Eesti toetusrühma arvates nikotiinipadjakesed ei peaks sisaldama vitamiine ega muid tervist ja jõudu andvaid lisandeid, aga Riigikogu enamuse arvates pole sel häda vist midagi. Rääkimata reguleerimata kangusest ja nõuetest toodete pakenditele. Täna turusta kasvõi Naksitrallide või Põrsas Peppa illustratsioonidega tubakavabasid nikotiinipadjakesi, mis sisaldavad D-vitamiini ja kofeiini.
Riigikogu jaoks ei ole see veel problem, sest meedia sellest ei kirjuta. Ja küll Tupsu-Peep selle probleemi oma poliitilise nõuniku, Maris Jessega lahendab, vastavalt ootustele või siis parima äranägemise järgi. Seda parimat äranägemist aga ei tule kohe mitte kusagilt, sest ametnikud ei vaevugi enda teadmisi täiendama. Ainus, mida SoM soovis, oli kanguse viimine 8 mg peale, et see olla keskmine. Keskmiselt juuakse Eestis ka 18-kraadilist alkoholi. Seega, kas reguleerime ka alkoholi kanguse 18 kraadi peale? Nüüdsest on kõikse kangem jook viin ja 18 kraadi kange.
Hiljutises riigikogu sõnavõtus ütlesite, et Sotsiaalministeerium on oma tubakaseaduse muudatus ettepanekud salajaseks kuulutanud. Miks need salajaseks on kuulutatud?
Eelmise aasta novembris said sotsidel otsa kõik argumendid, miks eelnõuga ei saa edasi minna ja Valitsuse materjalide hulka ilmus “suur plaan”, mis juba eos oli salastatud viieks aastaks. Suur plaan, millest ei tea sotsiaalkomisjon ega teised Riigikogu liikmed mitte midagi, rääkimata kodanikest huvirühmadest ja tarbijatest. Siiani oli ikka nii, et kodanikud said kaasa rääkida seaduste tegemisel, ka ministeeriumi tasandil. Novembrist muutus kaasamise vajadus nullilähedaseks, sest piisab kui SoM enda satelliitide ja klakööridega kinniste uste taga isekeskis otsustavad ja Vabariigi valitsus oma määrusega kõik kehtestab. Valitsuse teerull, mis sõidab lihtsalt parlamendist mööda. Olen seda paberit näinud, see on väga nõrgalt koostatud, asjatundmatu ja see ei paku mitte ühtegi lahendust. Teisisõnu totaalne keeld ja paksult pappi juurde, et 15-miljonilise eelarvega TAI saaks planeerida ja teavitada enda suurest võitlusest nikotiini vastu. Poliitiliselt väga korrektselt öeldes murtakse lahtisest uksest raginal sisse ja see ragin peaks kostuma kõrvulukustavalt isegi kurtidele.Kui lootus sureb viimasena, siis mis ajaks võiks planeerida lootuse matused?
Ajaaken ei ole enam isegi mitte irvakil, vaid õhutusrežiim ei võimalda rohkemat kui raugeda. Juhul kui oleks juhtunud IME, et näiteks esmaspäeval, 6. veebruaril sotsiaalkomisjon oleks otsustanud sama nädala jooksul korraldada muudatusettepanekute arutelu, kaasamisringi ja osapooled ärakuulamise ja hääletada muudatusettepanekute üle ning saata eelnõu teisele lugemisele 13. veebruariga algaval töönädalal, siis hea õigusloome praktika kohaselt oleks kolmas lugemine ehk lõpphääletus selle Riigikogu koosseisu viimasel töönädalal. See oleks olnud ikka väga võimas IME, sest eeldanuks, et sotsid hülgaksid tubakalobisti Maris Jesse ja lõpetaksid eelnõu torpedeerimise ning Reformierakonda hakkaks huvitama nii marginaalsete summade ja maksude laekumine Eesti riigieelarvesse. Kaupade ja teenuste vaba liikumine on sõnakõlks, mitte tegelikkus.Riigikogu on oma otsuse juba langetanud. Kuna lihtsat ja head lahendust nende jaoks menetluses olev seadus ei paku, sest peamine probleem on kõigi arvates koolinoorte seas vohav täiskasvanutele mõeldud toodete populaarsus ja kättesaadavus. Täiskasvanud, kes soovivad tubakast loobumiseks kasutada mõnd üldlevinud, tunnustatud ja toimivat alternatiivset tubakatoodet, peavad ümber orienteeruma doonorriigile. Nii nagu Soome kuiva seaduse ajal oli doonorriigiks Eesti, leiab pakkumine ja nõudlus salaturu abil laheduse. Nii nagu alguses ütlesin - poliitikute tahtmatu või teadlik otsus, mis loob kõik eeldused varimajanduseks. Tubakatööstuse lobistid ametkondades on alternatiivide keelamisega saavutanud jätkuvalt sigarettide eelistatud positsiooni kindlustamise ja vohava varimajanduse.
Siiski, Suitsuvaba Eesti ei ole pelgalt ulmeline unistus, vaid reaalne võimalus, mille poole pürgivad juba mitmed riigid maailmas. Kui SoM ja TAI lisaks avali keeli lausvaledele, hämavad Euroopa ja maailma suunal toimuvatest murrangulistest muudatustest a`ĺa Lätis on maitsete keeld kohe seadusena vastu võetamas, ja seda juba teist aastat järjest, siis Euroopa väärtusi ja elu väärtustavad riigid orienteeruvad tervelt elatud aastatele ja valikuvabadustele. Passiivsest suitsetamisest ja tubakasurmadest ning teenuste ja kaupade vabast liikumisest rääkimata. 2022. aasta suvel hääletas Rootsi parlament maitsete keelamise maha. Eesti on oma tänase proportsionaalselt ülereguleeritud tubakaseadusega elavaks õppetunniks, miks nii rumalaid otsuseid ei ole vaja teistel riikidel teha ning pöörduvad tagasi teaduspõhisele lähenemisele, et alternatiivsed tubakatooted on jätkuvalt 95% ohutumad tavasigarettidest. Täiskasvanutel on võõrandamata õigus valida endale tubakast loobumise vahendiks mõni alternatiivne toode. Maitsetest ja lõhnadest rääkimata.
Märkus: 8. veebruaril saatis riigikogu sotsiaalkomisjon tubakaseaduse parandamisest huvitatud organisatsioonidele kutse osaleda komisjoni istungil 13. veebruaril, mil päevakorras Tarmo Kruusimäe ja teiste riigikogu liikmete algatatud tubakaseaduse muudatusettepanekud. Aeg näitab, kas tegemist näilise kaasamisega või soovitakse siiralt riigikogu viimasel töönädalal Tubakaseadusesse vajalikud parandused sisse viia?